top of page
Onze werkwijze

 

Bij de Anne Frankschool stimuleren we de brede ontwikkeling van onze leerlingen in een betekenisvolle leeromgeving. We bieden een rijke leerervaring waarin de wereld van de kinderen wordt vergroot en waarin zij zich zowel cognitief, sociaal-emotioneel, creatief als motorisch ontwikkelen.

Stevige Basis

Onze kracht ligt in het bieden van een stevige basis, ondersteund door moderne leermethodes en hooggekwalificeerde leerkrachten. We differentiëren ons onderwijs, zodat ieder kind op het juiste niveau werkt. Dit doen we met het expliciete directe instructiemodel, waarbij we werken op drie niveaus: basis, topgroep en intensieve groep.

Leren doen we samen. Regelmatig werken we binnen de school groepsdoorbroken. Bij groepsdoorbroken werken kan de instructie eventueel wel in de klas worden gegeven, maar de uitwerking van de opdracht gebeurt gezamenlijk met kinderen uit andere groepen. De atelierlessen, tutorlezen en de onderbouw werklessen zijn al vaste activiteiten waarbij groepsdoorbroken wordt gewerkt.

Ook maken we gebruik van coöperatieve werkvormen waarin kinderen in verschillende groepssamenstellingen samenwerken. Dit verhoogt niet alleen de leerresultaten, maar ook de sfeer en betrokkenheid in de klas.

Coöperatieve werkvormen

Leren doe je het best door zelf te doen: experimenteren, onderzoeken, ervaren, toepassen, verwoorden voor anderen... Dit passen we in ons onderwijs toe met behulp van coöperatieve werkvormen. Dit zijn werkvormen waarbij je gebruik maakt van allerlei verschillende manieren van samenwerken. Dit kan gebeuren in tweetallen, viertallen of zelfs in grotere groepen. Door de samenwerking tussen de kinderen te optimaliseren, verbeteren zowel de leerresultaten als de sfeer in de klas en wordt de betrokkenheid van de kinderen vergroot.

 

 

 

bottom of page